Πέμπτη, 31 Μαρτίου 2011

Η παιδιαγωγική, εκπαιδευτική και ψυχοθεραπευτική σημασία των παραμυθιών

   Μπορεί για τους γονείς να είναι μία ακόμα ανάγνωση φανταστικής ιστορίας, αλλά για το παιδί η εξιστόρηση, η ανάγνωση ενός παραμυθιού μπορεί να είναι ο πιο  πολυδιάστατος δάσκαλος. 

   Εκ πρώτης όψεως ένα παραμύθι ψυχαγωγεί

   Εκ δεύτερης όψεως συντελεί στην ηθική διαπαιδαγώγηση. Μία σειρά από αγώνες του καλού ενάντια στο κακό εξελίσσονται μέχρι να έρθει το ευτυχές τέλος.  Κάθε παραμύθι λοιπόν έχει ένα ηθικό δίδαγμα, στην ολοκλήρωσή του, συνυφασμένο με τις ενέργειες στις οποίες αποφασίζει να προβεί ο ήρωας της ιστορίας. Έτσι το παιδί, μαθαίνει εκτός από το ηθικό δίδαγμα, ότι οι αποφάσεις που παίρνει κάποιος έχουν και τις ανάλογες συνέπειες π.χ. στο παραμύθι «Η Σταχτοπούτα» η μικρή ηρωίδα παρά τις αντιξοότητες (συναισθηματικές και πρακτικές) που βιώνει από τη μητριά και τις αδερφές της, διατηρεί την καλοσύνη και την καθαρότητα της ψυχής της αναλλοίωτες και στο τέλος ανταμείβεται η υπομονή της. Σε αντίθεση, οι κακές αδερφές με την αδελφική αντιζηλία τους δεν καταφέρνουν τον στόχο τους.
   Ένα παραμύθι θεραπεύει. Ο παιδοψυχολόγος Μπρούνο Μπετελχάϊμ θεωρεί ότι τα παραμύθια βγάζουν τα παιδιά από δύσκολες συναισθηματικές καταστάσεις μέσα από συμβολικές αποδόσεις των εμπειριών της ζωής τους μέσα στα παραμύθια. Έτσι το παιδί έρχεται αντιμέτωπο με όλες του τις φοβίες: τον θάνατο, τα γηρατειά, τον χαμό ενός γονιού, το να είναι παγιδευμένο ή χαμένο, και άλλες αγωνίες που προκαλούν στρες στα παιδιά.  Ο ήρωας συχνά είναι μόνος, χαμένος και φοβισμένος,  συναισθήματα που κάθε παιδί αναγνωρίσει. Απλοποιώντας όλους αυτούς τους φόβους το παιδί μπορεί να νιώσει ικανό να ανταπεξέλθει όπως ακριβώς και ο ήρωάς του  σε κάθε δυσκολία με επιμονή, υπομονή και αυτοπεποίθηση. 

  Ένα παραμύθι διδάσκει μαθησιακά εργαλεία. Η δομή, η ανάπτυξη του λόγου-λεξιλογίου, η ανάπτυξη των εικόνων μέσα από την φαντασία, η μεταφορική σημασία, η αντίληψη εννοιών όπως το θάρρος και η δειλία, το καλό και το κακό, το ηθικό και το ανήθικο, το δίκαιο και το άδικο, η υπομονή και η επιμονή, η αγαθοσύνη και η πονηριά, είναι μερικά από τα στοιχεία που συντελούν σημαντικά στην εκπαίδευση και μάθηση ενός παιδιού μέσα από τα παραμύθια. 

Την επόμενη φορά λοιπόν που θα σας ζητήσει το παιδί σας να του διαβάσετε την Χιονάτη αναρωτηθείτε …τι συμβολίζουν ο καθρέφτης της βασίλισσας, ο κυνηγός, οι επτά νάνοι, το όνομα της Χιονάτης, το μήλο και οι Πειρασμοί, ο βασιλιάς… Στην Σταχτοπούτα …τι συμβολίζουν το γοβάκι, οι στάχτες, ο πρίγκιπας, ο χορός, η νεραϊδονονά….

Σίγουρα θα ανακαλύψετε μια άλλη διάσταση των παραμυθιών που μέχρι σήμερα μπορεί και να αγνοούσατε!

ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ Η. ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απόψεις,Σχόλια & Εμπειρίες